Ofte stillede spørgsmål til erhvervsaffald
På denne side kan du få svar på ofte stillede spørgsmål til erhvervsaffald.
Restaffald fra virksomheder
Der er kommet ny national lovgivning på affaldsområdet. Hensigten med lovgivningen er at:
- give virksomheder frit valg i forhold til hvem der skal indsamle deres affald.
- fastholde princippet om, at forureneren betaler samt at liberalisere markedet ved at pålægge kommunerne, at de skal opkræve virksomheder til markedspriser, hvis kommunen vælger at tilbyde indsamling af affald fra virksomheder.
Med brevet beder vi om, at virksomheder tager aktivt stilling til, hvem der skal indsamle deres restaffald. I brevet har vi tilbudt din virksomhed en restaffaldsbeholder, men du kan frit vælge om du vil have en privat renovatør i stedet.
Nej. Frederiksberg Kommune har valgt at adskille virksomheders restaffald fra beboernes restaffald, fordi:
- Vi som kommune skal kunne dokumentere, hvilke virksomheder, der benytter vores restaffaldsordninger.
- Vi er pålagt at opkræve virksomheder til markedspriser, hvilket er en anden pris, end den de private husstande betaler.
- Vi skal sikre, at forureneren betaler for sin egen del af affaldet. Vi får den mest præcise vurdering ved at adskille beboers og virksomheders restaffald fra hinanden.
Husholdningslignende restaffald er blandt andet:
- Støvsugerposer og gulvopfej
- Flamingo – kasser og pakkefyld
- Kaffeposer/chipsposer (det står på posen, hvis det kan sorteres som plast)
- Engangsemballager fra take-away, to-go-kaffe m.m., når disse er lavet af pap eller bambus/bambuslignende produkter. Engangsemballager af plast, skal sorteres som plast
- Håndtørrepapir og andet hygiejneaffald, bleer, vatrondeller, hygiejnebind o.lign.
Ja, du skal både sortere i de 10 fraktioner, der sorteres i husholdninger og de særlige typer af affald, der opstår i virksomheden. Du skal altså både have en ordning for dit produktionsaffald og dit restaffald.
Nej, genbrugsstationen tager ikke imod madaffald, fritureolie og husholdningslignende restaffald.
Kommunens mindste restaffaldsordning indebærer en beholder på 140 liter, der tømmes hver 14. dag. Det svarer til tre til fire almindelige restaffaldsposer pr. uge. Kommunen kan ikke tilbyde en mindre ordning end denne. Hvis denne ordning ikke er relevant for dig, kan en privat renovatør måske tilbyde en mere passende løsning.
Alle virksomheder kan blive udpeget til et tilsyn. Du skal som virksomhed derfor kunne dokumentere, hvordan du bortskaffer dit affald. Fakturaer fra private renovatører og fra kommunen gælder som dokumentation.
Kommunen justerer beholderkapaciteten til restaffald efter hvor mange husstande der er. Hvis beboernes restaffald overstiger de mængder som kommunen forventer, har kommunen en anledning til at undersøge årsagen.
Når en virksomhed er tilmeldt kommunens ordning, skal betaling ske direkte mellem virksomhed og kommune. Dette kan der ikke dispenseres fra.
Det er ikke tilladt for virksomheder at bruge beboernes beholdere. Dog kan der være to grunde til at din virksomhed har modtaget en beholder, og andre virksomheder i ejendommen ikke har:
- Frederiksberg Kommune har ikke kendskab til de øvrige virksomheder i ejendommen.
- Virksomhederne har fravalgt den kommunale affaldsordning, og har derfor selv ansvar for at finde en anden godkendt affaldsordning.
Som kommune må vi ikke tilbyde andre affaldsløsninger end dem vi tilbyder de private husholdninger. Den mindst mulige løsning hos er en 140 liters beholder der tømmes hver 14. dag. Det svarer til 3 – 4 almindelige affaldsposer (20 liter) pr. uge. Har du mindre end ca. 70 liter restaffald om ugen anbefaler vi at efterspørge alternative affaldsløsninger hos private renovatører.
- Vi tilbyder også en deleordning, så virksomheder med meget lidt affald, har mulighed for at deles om en beholder. Læs mere om deleordninger i øvrige spørgsmål.
Du må aflevere alt genanvendeligt affald på genbrugsstation. Det er pap, papir, plast (tilføj alle 9 fraktioner). Du må ikke aflevere madaffald, fritureolie og restaffald på genbrugsstationen. Læs mere om erhvervsadgang til ARCs genbrugspladser og priser for erhverv.
Er din virksomhed tilmeldt ordningen for restaffald, bliver du opkrævet hvert kvartal. Der betales bagudrettet.
Ja, men kun hvis din virksomhed ikke har mere end, hvad der svarer til 70 liter restaffald. Vi opkræver samme pris for alle parter der deles om en beholder. Derfor er det en forudsætning, at alle har maks. 70 liter restaffald om ugen. Alle betaler for 70 liter. Har du mindre end 70 liter kan du også deltage i deleordningen, men til samme pris.
I vil alle sammen betale det samme beløb. Hver virksomhed vil modtage en faktura, og betaling sker direkte mellem virksomhed og kommune. Hvis en virksomhed melder sig ud af deleordningen, forbliver din pris det samme. Priserne for 2025.
Kommunen nedjusterer restaffaldskapaciteten til beboerne, i takt med at virksomhederne ikke længere bruger disse. På den måde gøres der plads til en ny beholder, samtidig med at der hjemtages en anden. I nogle tilfælde er det muligt at ombytte en beholder fra at tilhøre ejendommen, til at tilhøre en eller flere virksomheder.
Kommunen har ikke hjemmel til at kræve plads i gårdene til virksomheders affaldsbeholdere. Vi anbefaler, at i går i dialog med jeres udlejer, da I som virksomhed er forpligtet til at bortskaffe jeres affald på lovlig vis. Hvis virksomheder får en beholder til restaffald, vil kommunen forsøge at nedjustere kapaciteten til restaffald tilsvarende for den del der vedrører beboernes restaffald. Affaldsmængderne bliver ikke større af, at vi adskiller virksomheders og beboeres affald, så der er tale om en omfordeling.
Ja, det er muligt at få lås på. Du kan ringe til borgerservice på 38212121 og bestille en. Vær opmærksom på, at den mindste restaffaldsbeholder man kan få med lås på er 240 liter. Beboere og andre virksomheder må ikke bruge din virksomheds beholder. Frederiksberg Kommune sætter et klæb på beholderen med dit virksomhedsnavn, så den ikke forveksles med beboernes.
Kommunen må ikke tilbyde andre løsninger end dem vi tilbyder til private husstande. Vores mindste løsning er en 140 liters beholder med tømning hver 14. dag. Vores største løsning er en 660 liters beholder med tømning 3 gange om ugen.
Ja, du kan selv vælge om du vil have en affaldsordning hos en privat renovatør i stedet. Vær opmærksom på, at du skal vælge en godkendt renovatør jf. Energistyrelsens Affaldsregister
Du betaler fra den dag, du modtager beholderen. Derefter bliver du opkrævet hvert kvartal. Det er muligt at tilmelde sig betalingsservice.
Frederiksberg Kommune justerer restaffaldskapaciteten ude ved ejendommene, når virksomheder får deres egne beholdere. Hvis det er muligt at nedjustere kapaciteten for restaffald, så vil ejendommen få en mindre udgift. Det er et lovkrav, at virksomheder skal betale direkte til kommunen for at bruge ejendommens genanvendelige ordning. Hvis ejendommen tidligere har opkrævet virksomheder for genanvendeligt affald, så bør regningen ikke fordeles ud til virksomheder.
Kommunens affaldsordning for virksomheder, følger markedspriser. Du er ikke tvunget til at benytte kommunens affaldsordning, da du også kan vælge en privat renovatør.
Ja, Frederiksberg Kommune tjener penge på, at virksomheder betaler for affaldshåndteringen. Kommunen fastsætter priserne på baggrund af Forsyningstilsynets vejledning som er lavet med henblik på at kommunerne ikke underbyder de private renovatører.
For alle kommuner gælder det, at de skal opkræve virksomhederne til markedspris, og at de skal kunne dokumentere, hvem der benytter deres affaldsordninger. På Frederiksberg har vi vurderet, at den bedste løsning er, at virksomhederne derfor får deres egne beholdere. Andre kommuner kan have valgt en anden fremgangsmåde.
Genanvendeligt affald fra virksomheder
- Mad
- Plast
- Mad- og drikkekartoner
- Pap
- Papir
- Metal
- Glas
- Farligt affald
- Tekstil
Ja, virksomheder må gerne benytte den genanvendelige ordning for affald, hvis de har lavet en aftale med kommunen. Virksomheder må kun aflevere det, der svarer til mængder og typer affald fra en almindelig husstand. Virksomheden skal betale for at kunne deltage i denne ordning, og afregning skal ske direkte mellem kommune og virksomhed. Kommunen skal opkræve virksomheden til markedspriser.
Frederiksberg Kommune opererer med særlige mængdebegrænsninger for hver genanvendelig affaldstype. Se oversigt over mængdebegrænsningerne på kommunens hjemmeside under ”Sådan kan du komme af med dit affald”
Hvis din virksomhed deltager i Frederiksberg Kommunes ordning for genanvendeligt affald kan du hente én grøn madaffaldsspand og de almindelige grønne madaffaldsposer (15 liter) hos Borgerservice på Frederiksberg Rådhus. Du kan også hente de grønne madaffaldsposer på genbrugsstationen, samt i kulturhuset KU:BE og medborgerhuset på Nordens Plads. Det er ikke muligt at bestille store grønne madaffaldsposer (60 liter). Hvis din virksomhed benytter en privat renovatør til indsamling af madaffald, skal brug og bestilling af madaffaldsposer aftales med pågældende private renovatør.
Betaling
Hvis du har modtaget en rykker for afhentning af dagrenovation (restaffald), som du ikke har modtaget den oprindelige regning for, skal du betale beløbet du er opkrævet inden ”Sidste rettidig indbetalingsdato”. Det er en fejl fra kommunens side, at du ikke har modtaget den oprindelige regning, men regningen skal betales alligevel.
Hvis det er den første påmindelse om betaling du har modtaget, er du ikke blevet pålagt et ekstra rykkergebyr. Hvis du tidligere har modtaget en påmindelse, men stadig ikke betalt, skal du også betale et rykkergebyr. Dette gælder også, selvom du ikke har modtaget den oprindelige regning. Hvis du har spørgsmål til dette, kan du kontakte Opkrævningen i Frederiksberg Kommune på tlf.nr. 38212121.
Du har modtaget en regning for ”Afhentning af dagrenovation - X stk. XXX l rest virk”, fordi din virksomhed er tilmeldt Frederiksberg Kommunens ordning for afhentning af restaffald. Beløbet du opkræves dækker kommunens omkostninger til den størrelse affaldsbeholder til restaffald du har og den tømmefrekvens, du har valgt. Når du modtager en regning for ”Afhentning af dagrenovation - Afhentning af dagrenovation - X stk. XXX l rest virk”, vil du altid samtidig modtage en separat regning for ”Afhentning af dagrenovation - Gebyr for afhentningssted”. De to regninger skal betales separat.
Du har modtaget en regning for grundgebyr for standplads fordi din virksomhed er tilmeldt Frederiksberg Kommunens ordning for afhentning af restaffald. Beløbet du opkræves dækker kommunens omkostninger til at skraldebilen parkerer ved standpladsen, at renovationsmedarbejderen går hen og henter din virksomheds restaffaldsbeholder, tømmer beholderen og sætter den på plads igen på standpladsen. Afhentning af dagrenovation er selve beholderstørrelsen. Når du modtager en regning for Afhentning af dagrenovation, vil du altid samtidig modtage en separat regning for Afhentning af dagrenovation – Gebyr for afhentningssted. De to regninger skal betales separat.
Du har modtaget en regning for ”Genanvendeligt affald virksomhed”, fordi din virksomhed er tilmeldt Frederiksberg Kommunens ordning for afhentning af genanvendeligt affald. Beløbet du opkræves dækker kommunens omkostninger opsætning af beholdere til genanvendeligt affald på ejendommen.
Nej, du skal betale regningerne hver for sig.
Når du modtager en regning fra Frederiksberg Kommune, betyder ”Forfaldsdato” den dato hvor regningen er opgjort. Det er den sidste dag i den periode, som du bliver opkrævet for. Den dato hvor regningen senest skal være betalt, finder du ud for ”Sidste rettidig indbetalingsdato”.
Husk at skriv følgende oplysninger i overførslen: ”Betaling af affald + [CVR]”
IBAN: dk2471340001231232
På din regning for gebyr for afhentningssted er der både oplyst gebyr for afhentningssted, samt det beløb, som din virksomhed samlet bliver opkrævet for afhentningssted og beholder. Det er det beløb der står ud for ”I alt”. Når du betaler denne faktura, skal du kun betale gebyr for afhentningssted som er angivet som ”Beløb til betaling”.
Hvis du er tilmeldt den kommunale affaldsordning, vil din virksomhed blive opkrævet hvert kvartal.
Hvis du ikke har fået en regning hvert kvartal som du plejer, og hvis du ikke i mellemtiden har frameldt dig den kommunale affaldsordning, kan der være sket en fejl. Du kan da kontakte Frederiksberg Kommune på tlf.nr.: 38212121.
Ja. I den faktura du har modtaget, finder du information om hvordan du tilmelder dig betalingsservice.
Du skal kontakte din bank for at få at vide, hvilke betalingsserviceaftaler, du er tilmeldt.