Gå til hovedindhold

Valgplakater

Der gælder særlige regler ved valg, når plakaterne skal hænges op og tages ned.

Indhold

    Valgplakater må sættes op fra kl. 12 lørdag den 25. oktober 2025. Valgplakaterne skal være forsynet med navn, adresse, e-mailadresse og telefonnummer på den person eller den kandidatliste, der er ansvarlig for ophængningen.

    Valgplakater og de materialer, der er brugt til at hænge plakaterne op med (strips, snore mv.), skal være fjernet efter valget senest den 26. november 2025 ved døgnets afslutning. Det kan man gøre selv eller indgå en aftale med Frederiksberg Kommune. 

    Alle typer valgplakater kan afleveres på genbrugsstationen

    Valgplakater af plast kan afleveres i containeren til ’Hård plast’ på genbrugsstationen. Enkelte valgplakater er klæbet op på træplader. Træpladerne kan bruges igen eller afleveres på genbrugsstationen i containeren ’Rest efter sortering’. 

    Bispeengen Genbrugsstation
    Bispeengen 35
    2000 Frederiksberg
    Hverdage 10-18, weekend 10-17. 

    Sådan kommer du af med valgplakater af plast

    Valgplakater af plast kan afleveres i en særligt opstillet container ved cykelparkeringen bag rådhuset. Containeren bliver leveret den 18. november 2025 og tages hjem igen den 25. november 2025. 

    Hvis der ikke er plads i containeren, skal plakaterne køres på genbrugsstationen. Plakater, der stables op ved containeren, kan blæse ud på kørebanen og hindre trafikken eller hindre tømning af selve containeren.

    Frederiksberg Gartner- og Vejservice (FGV) tilbyder at tage valgplakater ned samlet efter valget. 

    • Prisen vil – hvis der er nok tilmeldinger til ordningen – være 21 kr. pr. plakat. 

      Prisen er beregnet ud fra de ekstra omkostninger i forhold til den almindelige renholdelse, og plakaterne vil kunne hentes hos FGV, Skellet 27, senest 3 uger efter valget. Ikke afhentede plakater vil herefter - uden yderligere forudgående varsel - blive destrueret. Hvis alle partier deltager i ordningen, vil nedtagningsprisen i stedet blive beregnet ud fra den faktiske tid, der bruges på arbejdet. Det forventes at gøre prisen lavere end 21 kr. pr. plakat.

    • Ønsker du at være med i ordningen, skal du tilmelde dig senest den 28. oktober på mail: fgv@frederiksberg.dk. 

    Langt de fleste valgplakater er lavet af plast. Plasten bliver sendt til genanvendelse uanset om valgplakaterne afleveres i containerne ved rådhuset eller i de særlige beholdere på genbrugsstationen.

    Hvis plakaterne afleveres i en beholder til restaffald eller i containeren til ’Rest efter sortering’ på genbrugsstationen, bliver plasten brændt.

    • Hvis frist for nedtagning ikke overholdes og Frederiksberg Kommune må fjerne valgplakaten, vil der blive sendt en regning på 62 kr. pr. plakat til den lokale partiorganisation.
    • Den samme takst gælder, hvis kommunen - i den tilladte ophængningsperiode - må fjerne ulovligt opsatte plakater, der er til umiddelbar og konkret fare for trafiksikkerheden.

    Du kan give os et praj, hvis du fx ser valgplakater, der ikke er taget ned i tide, eller som ligger og flyder. Læs mere om at give et praj

    Links

    Kontakt

    Valgkontoret

    Borgerservice, Frederiksberg Rådhus
    Smallegade 1, 1. sal
    2000 Frederiksberg

    Telefontid

    Mandag - fredag kl. 9-12

    Åbningstider

    Mandag kl. 9-17
    Tirsdag - fredag kl. 9-13

    Telefon: 3821 2101