Seniorrådets høringssvar af 9. april 2025
Høringssvar vedrørende Tilgængelighedsplan 2025
Frederiksberg kommune har udarbejdet et tilgængelighedsnet 2025, som er mere detailleret end det tidligere. Der er samlet foretaget 3.738 registreringer på dette. Så der er tale om et meget stort og grundigt arbejde.
Planen er delt op i alvorlige barrierer, moderate barrierer, samt mindre barrierer. Disse er underinddelt i gangbarrierer, busbarrierer, fodgængerkrydsning og andre barrierer.
Kommunen har lavet en områdeanalyse, hvor man prioriterer de steder i kommunen, der mest trænger til et løft. Samtidig ser man på, hvor der kan opnås mest tilgængelighed for pengene.
Der foreligger meget detaljerede tegninger over de forskellige tiltag. Prioriteringen af rejsemålene, kategoriseringen af tilgængelighedsstrækningerne, prioriteringen af handelsgader samt alvorlighedsgraderne og tætheden for registreringerne. Dette synliggøres ved et farvekort. Der er færrest og mindst alvorlige registreringer ved lyseblå, mens der ved de mørkeblå farver er de største tilgængelighedsbarrierer.
Vi anbefaler, at Frederiksberg Kommune regelmæssigt udfører tilsyn med placering af udeservering, reklameskilte og cykler på fortov og ledelinjer på det udpegede rutenet – særligt omkring handelsgaderne, men også generelt på det primære tilgængelighedsnet. Det kan i dagligdagen være svært at mærke kommunens opmærksomhed på dette punkt, idet udeservering samt anbringelse af varer på fortov kan gøre det vanskeligt for fodgængere at passere.
Frederiksberg Kommune fortsætter samarbejdet med Movia, DSB og Metroselskabet for at forbedre tilgængeligheden til og omkring stationer og busstoppesteder i kommunen.
Vi gør opmærksom på, at ved fremtidigt Metrobyggeri bør trappetrin være lavere, da det kan være vanskeligt for ældre og folk med barnevogne at gå op af høje trin. Dette mærkes især, når man er tvunget til at benytte trapper, når elevator er i udu, som det har været tilfældet med elevator ved Flintholm.
Tilgængeligheden for fodgængere ved Metrostationer er visse steder særdeles ringe. Der er ingen sammenhæng mellem at ønske ”et cyklende Frederiksberg” og de manglende cykelstativer samt den manglende kontrol over, hvordan cykler parkeres.
Vi ønsker, at de nye lokalbusser benytter den skrå rampe, der kan rulles ud ved midterdøre, som gør det meget lettere for brugere af rollatorer at bruge busserne og som vil betyde, at svage ældre er fri for at løfte deres rollator.
Busstoppesteder ved Fasanvej station i begge retninger er en ubehagelig udfordring, da der kun er en flise at stå på, hvilket gør det vanskeligt at stige af og på bussen. Regler for at passager skal holde tilbage for cyklister er vanskelig at overholde, da der er en vrimmel af mennesker, som der ikke er plads til på den ene flise.
Vi har tidligere fremsat ønske om, at der ved busstoppesteder tegnes en linje på kørebanen, der markerer, hvor forenden af bussen skal holde. Så ved man, hvor man skal placere sig i forhold til bussens indgangsdøre
Parkerede biler gør det mange steder decideret farligt at gå over gaden, da disse skygger for udsyn. Et problem der er voksende. I og med at biler bliver længere, fylder bagenden ofte en flise, som gør det vanskeligt for fodgængere, rollatorer og barnevogne at passere.
Vi synes, at de nye læskure er dårligere end de gamle. Mindre læ og ofte våde bænke, så man ikke sætter sig ned - et problem for især ældre.
Man bør lovgivningsmæssigt på landsplan seriøst overveje hvilke trafikanter, der må benytte cykelstier? Ved at tillade hurtigt gående køretøjer på cykelstien, gør man tilgængelighed vanskelige og farligere for mange almindelige cyklister.
Tilgængelighed på private veje bør håndhæves af kommunen, da disse er meget farlige i glatføre samt at fortove kan være vanskelige at passere på grund af uønsket plantevækst.
I takt med, at der bliver flere ældre borgere i kommunen, er det vigtigt at fokusere på tilgængelighed. Vi er ikke altid imponerede over kvaliteten af vejarbejde/flisearbejde.
Nogle steder har både ældre og yngre ikke tid til at komme over gaden, mens der er grønt lys.
Vi foreslår, at kommunen holder bedre øje med tilgængelighedspunkter, der handler om, at butikkers vare samt caféborde / gæster fylder så meget på fortov, så det er vanskeligt for fodgængere at passere. Det kræver blot en mail eller et besøg. Vi har haft eksempler på, at blomster er udstillet på en farlig måde for buspassager.
På Trafikudvalgets vegne
Birgitte Franck