Gå til hovedindhold

Regler for affald

Hvilke regler gælder for affaldsordningerne og hvad koster affaldet? Læs om reglerne for affald og genbrug på Frederiksberg.

Indhold

    Regler for affald

    Alle ejendomme betaler affaldsgebyrer til kommunen. Vi opkræver to forskellige gebyrer fast over bidragsbilletten: gebyr for genanvendeligt affald og gebyr for restaffald. Derudover opkræves gebyr for en række ekstra ydelser. Herunder kan du se, hvordan gebyrerne er sammensat. Affaldsgebyrer til husholdninger pålægges ikke moms ved opkrævning.

    Afhentningssted for affald i beholdere

    Kroner eksklusiv moms

    Afhentningssted, per styk og per år

    1.092,00

     

    Restaffald (dagrenovation og småt brændbart)

    Kroner eksklusiv moms

    Beholderrumfang, per 100 liter ved ugentlig tømning, per år

    722,00

     

    Genanvendeligt affald med videre

    Kroner eksklusiv moms

    • Madaffald

    370,00

    • Storskrald, løst

    244,00

    • Haveaffald, beholder/løst

    41,00

    • Glas

    66,00

    • Papir

    131,00

    • Pap

    269,00

    • Plast

    317,00

    • Metal

    46,00

    • Tekstiler

    38,00

    • Farligt affald

    160,00

    • Genbrugsstationer

    300,00

    • Administration

    52,00

    I alt, per husholdning per år

    2.034,00

     

    Særlige ydelser

    Kroner eksklusiv moms

    Beholdervask, pr. beholder

    250,00

    Bestilling af ekstra beholdere, pr. beholder

    425,00

    Bestilling af ekstra tømning, pr. gang

    175,00

    Ukorrekt sortering

    Kroner eksklusiv moms

    Ukorrekt sortering, første gang pr. beholder

    500,00

    Ukorrekt sortering pr beholder, grove eller gentagende tilfælde

    2.000,00

     

    Erstatning af beholdere med videre og ekstrabeholdere

    Ved bortkomst eller beskadigelse af beholder eller andet materiel af andre årsager end almindeligt brug og slitage samt ved behov for flere beholdere, end der er tilmeldt tømning, for eksempel til anvendelse under nedstyrtningsskakte, betaler grundejeren/virksomheden for indkøb og levering af ny beholder.

     

    Ekstraomkostninger ved særlige tilfælde

    Kroner eksklusiv moms

    Ved ekstraomkostninger forbundet med afhentning, hvor årsagen til ekstraomkostningerne kan henføres til grundejeren/virksomheden, herunder oprydning efter overfyldninger, tømninger under særlige forhold for eksempel midlertidige forhold på adgangsvejen eller afhentningsstedet samt ved udsætning i forbindelse med begivenheder og lignende, viderefaktureres grundejeren/ virksomheden ekstraomkostningerne med et administrationsgebyr, dog maksimalt ét administrationsgebyr per måned

    350,00

     

    Noter:

    1. Kolonihaver, der ikke benyttes i vinterperioden, betaler 0,67 gange gebyr for genanvendeligt affald med videre.
    2. For benyttelse af mobilsuganlæg til restaffald betales 0,8 gange gebyr for beholderrumfang. Ved nedbrud af mobilsug betales herudover almindelig takst for antal liter stillet til rådighed i almindelige beholdere i den periode, hvor ejendommen gør brug af sådanne ekstra beholdere til restaffald.
    3. Ved komprimering af affaldet i ophalercontainere med komprimering betales 2,5 gange beholderrumfang.

    Gebyrblad vedr. udvidet producentansvar for emballage (4. kvartal 2025)

    Dette gebyrblad viser en oversigt over gebyrer fra producenter eller disses kollektive ordninger, der har fået tildelt betalingsforpligtelser vedrørende kommunens indsamlede emballageaffald.

    Hjemmel
    Miljøbeskyttelsesloven, nr. 1093 af den 11. oktober 2024 og Bekendtgørelse om visse krav til emballager, udvidet producentansvar for emballage samt øvrigt affald der indsamles med emballageaffald (Emballagebekendtgørelsen), nr. 1146 af den 29. september 2025.

    Prisfastsættelsesprincip
    Takstfastsættelsen sker efter ’hvile-i- sig-selv princippet, hvilket indebærer, at udgifter og indtægter skal balancere over en årrække.

    Kalkulationsprincip
    Gebyrindtægterne skal dække både de direkte og indirekte omkostninger, der er forbundet med indsamling af husholdningernes emballageaffald samt den nødvendige administration og kommunikation til borgerne.

    Bemærkninger
    Gebyret opkræves kvartalsvist forud hos de producenter eller disses kollektive ordninger, der har fået tildelt betalingsforpligtelser for kommunens indsamlede affald.
    Gebyrerne indføres med virkning fra 1. oktober 2025 i henhold til lovgivningen, så nedenstående gebyrer opkræves kun én gang i 2025. Opkrævningen sker i henhold til emballagebekendtgørelsen med et a conto-beløb på 62,5 pct. af størrelsen af gebyret opgjort for hver affaldsfraktion. 

    Klagevejledning
    I henhold til Miljøbeskyttelseslovens § 9 p, stk. 17 kan afgørelsen ikke påklages til anden administrativ myndighed.

     

    Producentgebyrer for emballageaffald indsamlet via henteordninger (kr.) 4. kvartal 2025 

    a conto 4. kvartal 2025 62,5 % 

    opkræves 1. oktober 2025

    Restaffald  373.591 233.494
    Papir  19.812 12.382
    Pap  2.428.246 1.517.654
    Glas  355.806 222.379
    Plast og MDK (Mad- og drikkekartoner) 1.193.688 746.055
    Metal 158.785 99.240
    I alt 4.529.928 2.831.205

     

    Producentgebyrer for emballageaffald indsamlet via bringeordninger (Genbrugsplads) (kr.) 4. kvartal 2025 

    a conto 4. kvartal 2025

    62,5 %

    opkræves 1. oktober 2025

    Papir  1.283 802
    Pap 66.602 41.626
    Glas 66.605 41.628
    Plast 29.416 18.385
    Mad- og drikkekartoner 5.933 3.708
    Farligt affald  27.786 17.366
    Indetræ 23.735 14.834
    Hård plast  20.790 12.994
    Blød plast  17.949 11.218
    I alt  260.099 162.562

     

    Producentgebyrer for administration af emballageaffald (kr.) 4. kvartal 2025 

    a conto 4. kvartal 2025 62,5 %

    opkræves 1. oktober 2025

    Restaffald 98.677 61.673
    Papir 5.233 3.271
    Pap 641.378 400.861
    Glas 93.980 58.737
    Plast og MDK (Mad- og drikkekartoner) 289.691 181.057
    Metal  41.384 25.865
    I alt  1.170.343 731.465

     

    Producentgebyrer for kommunikations- og oplysningstiltag vedrørende emballageaffald (kr.) 4. kvartal 2025 

    a conto 4. kvartal 2025 62,5 % 

    opkræves 1. oktober 2025 

    Restaffald 17.498 10.936
    Papir 928 580
    Pap 113.731 71.082
    Glas 16.665 10.416
    Plast og MDK (Mad- og drikkekartoner)  51.369 32.106
    Metal  7.338 4.587
    I alt  207.529 129.706

     

    Samlet indtægt fra ovenstående takster (kr.)  6.167.900 3.854.937

     

     

     

     

     

     

     

     

    Vådt affald efter et skybrud eller anden vandskade skal til forbrænding. Det er kun metal, farligt affald og elektronik, som du skal sortere fra i de sædvanlige beholdere. 

    Pak det våde affald i klare sække. 

    Hvis der er plads i beholderne til restaffald, så brug dem. På den måde vil du løbende få hentet dit affald.

    Bestil særafhentning af skybrudsaffald

    Hvis der er mere affald, end der kan være i restaffaldsbeholderne, kan du bestille en særafhentning af skybrudsaffald. Dette gælder både for etageejendomme og villaer. 

    Kontakt Borgerservice på tlf. 38212121, hvis du ønsker at bestille særafhentning. Der kan kun bestilles via telefon. Du aftaler med Borgerservice hvordan du får hentet affaldet og hvornår. 

    Alt affald skal så vidt muligt pakkes i klare sække. Vi anbefaler, at du bruger handsker og evt. mundbind, når du håndterer affaldet. 

    Særafhentning gælder ikke byggeaffald som fx ødelagt gulv. Se regler for byggeaffald.

    Der kan være 2-5 ugers ventetid på afhentning af affald, især hvis mange har været udsat for vandskader. Kan I ikke vente, så sørg selv for transport til genbrugsstationen.

    Åbningstider for ARC's Genbrugsstationer

    Slam

    Slam må ikke afleveres i restaffaldsbeholdere. Kontakt en slamsuger. 

    Skadeservice

    Vær opmærksom på at hvis du har en forsikringssag, hvor Skadeservice håndterer sagen, så er det også Skadeservice, der skal håndtere affaldet. 

    Du skal have tilladelse fra kommunen, hvis du stiller affald på vej eller fortov. Det gælder uanset, om du bruger big bags, container eller andre metoder til at opbevare affaldet. 

    Søg om tilladelse til at sætte dit affald på gaden.

    Det er ikke tilladt at installere køkkenkværn på Frederiksberg.

    Det skyldes for det første, at næringen i madaffaldet går tabt, hvis det sendes ud i kloakken på Frederiksberg.  For det andet optager madaffaldet kapacitet i kloaknettet. Dette kan give problemer ved større regnmængder og skybrud, blandt andet fordi vi har et enstrenget ledningsnet, hvor spildevand løber sammen med regnvand. Derfor må du ikke installere køkkenkværn og bruge den til madaffald på Frederiksberg.

    Madaffald skal afleveres i beholderen til madaffald.

    Yderligere informationer

    Kontakt

    Affald og Genbrug

    Frederiksberg Rådhus, 1. sal
    Smallegade 1, benyt vestindgangen (ved parkeringspladsen)
    2000 Frederiksberg

    Telefontid

    Mandag - torsdag klokken 9-15
    Fredag klokken 9-13

    Personlig henvendelse i Borgerservice:

    Mandag og torsdag klokken 9-17
    Tirsdag, onsdag og fredag klokken 9-13

    Telefon: 3821 2121