Gå til hovedindhold

Klimatilpasningsprojekter på Frederiksberg

På denne side kan du se, hvor vi har anlagt klimatilpasningsprojekter, og hvor vi er i gang med anlægsprojekter lige nu.

Indhold

    På Frederiksberg er der siden 2014 anlagt 61 klimatilpasningsprojekter med fokus på at håndtere skybrud og mere hverdagsregn. Projekterne er anlagt af Frederiksberg Kommune og private/Frederiksberg Forsyning.

    Indsatsen er planlagt til at fortsætte frem til 2036 og er placeret, hvor der er udfordringer med oversvømmelser.

    Her er vi i gang med at klimatilpasse Frederiksberg:

    Aktuelle og planlagte klimatilpasningsprojekter

    Der etableres forsinkelsesbassiner til regnvand på Borgmester Godskesen Plads og Carl Feilbergs Vej. Bassinerne kan i alt tilbageholde 1.020 m3 vand. Nye regnvandsledninger på vejene ved Borgmester Godskesens Plads, Glahns Allé, Carl Feilbergs Vej, Hattensens Allé, Laurids Bings Allé skal lede vandet fra området til magasinerne. 

    Projekterne er en del af Frederiksberg Kommunes strategi for at øge byens robusthed over for klimaforandringer. Formålet med projektet er at tilbageholde og forsinke regnvand ved større regnhændelser. Derved aflastes områdets kloaksystem, så risikoen for at kloakvand oversvømmer veje og andre arealer mindskes.

    Borgmester Godskesens Plads

    I projektet etableres et underjordisk bassin på 400 m3 i kombination med et bassin i terræn på 300 m2. Bassinerne opsamler og forsinker vand fra vejene omkring pladsen og Glahns Allé.

    Der laves en terrænbearbejdning af plænen i den østlige del af parken i respekt for parkens klassiske stil. Plænen skråner let fra legepladsen til den østlige del af plænen, hvor plænen til sidst flader ud. I den østlige del af plænen laves en trappe, som både giver adgang til plænearealet, men også kan bruges til at sidde på. Langs den skrående plæne vil der blive plantet buske, stauder og løgplanter, som kan bidrage til større biodiversiteten i området. Derudover er der forslået en ny sti i den vestlige del af parken, for at aktivere og give adgang til den del af parken. Skulpturen ”Dansen” flyttes, så den kan opleves fra den nye sti og derved får en mere markant placering i parken. De eksisterende funktioner, såsom legepladsen der er i parken i dag, fastholdes.

    Carl Feilbergs Vej

    På Carl Feilbergs Vej – ved udkørsel til Hattensens Allé etableres et underjordisk bassin på 135 m3. Bassinet opsamler og forsinker vand fra Hattensens Allé.

    På den trekantede plads ved Carl Feilbergs Vej etableres et underjordisk bassin på 185 m3. Bassinet forsinker regnvand fra vejene omkring pladsen og Laurids Bings Allé.

    Selve pladsen åbnes op og tilføjes en varieret bundbeplantning i kanterne og flere træer. Pladsen indrettes med bænke og bord så den indbyder til ophold.

    Glahns Allé

    I Glahns Allé udføres en underjordisk ledning til transport af regnvand til forsinkelsesbassinerne på Borgmester Godskesens Plads.

    Tidsplan for anlæg

    Det samlede anlægsarbejde foregår fra 30. juni 2025 til juli 2026.

    Etaperne udføres efter denne tidsplan:

    OBS! Afventer bekræftelse fra udførende entreprenør.

    Bemærk, at tidsplanen ved et anlægsprojekt kan rykke sig ved uforudseelige hændelser.

    Trafik og miljø

    Under anlægsarbejdet vil der være midlertidige vejlukninger og afspærrede bilparkeringspladser.

    Midlertidige gener fra f.eks. støj, materialeleveringer og kørsel store køretøjer kan dagligt forekomme i tidsrummet 07.00 – 18.00 på hverdage.

    Efter afsluttet anlægsarbejde ændres der ikke på antallet af bilparkeringspladser i området.

    Projektet

    Projektforslaget for Borgmester Godskesens Plads blev godkendt på Miljø- og Trafikudvalget den 16. september 2024. Du kan se sagen og planen for projektet under pkt. 127 her:

    Miljø- og Trafikudvalget, referat den 16. september 2024

    Projektforslaget for Hattensens Allé m.fl. inkl. Pladsen ved Carl Feilbergs Vej blev godkendt på Miljø- og Trafikudvalget den 28. oktober 2024. Du Kan se sagen og planen for projektet under pkt. 159 her:

    Miljø- og Trafikudvalget, referat den 28. oktober 2024

    Spørgsmål til projektet

    Hvis du har spørgsmål til projektet, er du meget velkommen til at sende en mail til trafik@frederiksberg.dk. Skriv Borgmester Godskesens Plads m.fl.  i emnefeltet.

    Tak for din opmærksomhed og interesse for projektet.

    Projektet er en del af Frederiksberg Kommunes strategi for at øge byens robusthed over for klimaforandringer. Kloakken under Frederiksberg er dimensioneret i en tid hvor der var færre asfaltarealer, flisearelaer og tagflader der afvandede til kloakken. Det betyder at kloakken i dage har svært ved at håndtere kraftige regnhændelser. Det kan opleves ved at regnvand ikke kan transporteres hurtigt væk nok fra overfladen og at kloakvand i nogle tilfælde presses op af kælderafløb og lavtliggende kloakdæksler. Som følge af klimaforandringerne vil antallet og intensiteten af kraftige nedbørshændelser stige, og problemet med oversvømmede veje og kældere vil vokse.

    Formålet med projektet er at bremse regnvandet før det løber i kloakken, således at kloakken kan håndtere de store regnmængder.

    Konkret skal der i projektet etableres et anlæg der fanger regnen på overfladen via riste og leder vandet til et stort underjordisk magasin. Fra magasinet ledes regnvandet til kloakken gennem en vandbremse som regulerer hvor store mængder vand der ledes til kloakken.

    Regnvandsmagasinet skal etableres under Frederiksberg Runddel, og ristene der skal opsamle regnen placeres på Pile Allé og på selve runddelen.

    Tidsplan for anlæg

    Det samlede anlægsarbejde foregår fra forår 2026 til efterår 2026.

    Bemærk, at tidsplanen ved et anlægsprojekt kan rykke sig ved uforudseelige hændelser.

    Trafik og miljø

    Som en del af projektet vil fodgængernes forhold langs Pile Allé blive forbedret med et bredere og jævnere fortov.

    Midlertidige gener: Der kan dagligt forekomme anlægsarbejde i tidsrummet 07.00 – 18.00 på hverdage. Arbejdet vil bl.a. omfatte gravning i Pile Allé. Under dette arbejde vil trafikanter opleve reduceret  fremkommelighed på Pile Allé. På Frederiksberg Runddel, vil arbejdet betyde at en del af pladsen spærres af så forbi passerende ikke forvilder sig ind blandt gravemaskiner og lastbiler.

    Projektet

    Frederiksberg Runddel er fredet. Projektet udarbejdes derfor i en dialog med Slots og Kultur Styrelsen.

    Projektforslaget for Frederiksberg Runddel forventes behandlet i Miljø- og Trafikudvalget sidst på året 2025

    Spørgsmål til projektet

    Hvis du har spørgsmål til projektet, er du meget velkommen til at sende en mail til trafik@frederiksberg.dk. Skriv Frederiksberg Runddel i emnefeltet.

    Tak for din opmærksomhed og interesse for projektet.

    Kristian Zahrtmanns Plads er en dråbeformet pladsdannelser i Fulgebakke kvarteret.

    Pladsen fik sin markante form da den oprindeligt, fungerede som vendeplands for sporvogns linjen på Nordre Fasanvej.

    I dag er pladsen centreret omkring et klassisk haveanlæg, med en statue af Kunstneren Kristian Zahrtmann.

    Projektet er en del af Frederiksberg Kommunes strategi for at øge byens robusthed over for klimaforandringer. Kloakken under Frederiksberg er dimensioneret i en tid hvor der var færre asfaltarealer, flisearelaer og tagflader der afvandede til kloakken. Det betyder at kloakken i dage har svært ved at håndtere kraftige regnhændelser. Det kan opleves ved at regnvand ikke kan transporteres hurtigt væk nok fra overfladen og at kloakvand i nogle tilfælde presses op af kælderafløb og lavtliggende kloakdæksler. Som følge af klimaforandringerne vil antallet og intensiteten af kraftige nedbørshændelser stige, og problemet med oversvømmede veje og kældere vil vokse.

    Projeket er et såkaldt forsinkelses projekt. Det har til formål at bremse regnvandet før det løber i kloakken, således at den bedre en kan håndtere de store regnmængder.

    Konkret planlægges det at etablere et regnvandsmagasin på Kristian Zahrtmans Plads. Magasinet forventes anlagt under terræn. I forbindelse med arbejdet vil Zahrtmanns Plads få opdateret sin indretning en smule, så det bliver lettere at tage ophold i det grønne areal, uden dog at ændre på pladsens klassiske karakter.

    Tidsplan for anlæg

    Det samlede anlægsarbejde foregår fra forår 2026 til efterår 2026

    Bemærk, at tidsplanen ved et anlægsprojekt kan rykke sig ved uforudseelige hændelser.

    Trafik og miljø

    Projektet forventer at kunne fastholde det eksisterende antal p-pladser i området.

    Den grønne plads vil blive fastholdt, men indretningen vil blive forandret.

    I forbindelse med arbejdet vil fremkommeligheden for biltrafikken rundt om pladsen blive reduceret.

    Der kan dagligt forekomme anlægsarbejde i tidsrummet 07.00 – 18.00 på hverdage. 

    Projektet

    Projektforslaget for Kristian Zahrtmanns Plads forventes at blive behandlet politisk i løbet af efter 2025. I ]

    Spørgsmål til projektet

    Hvis du har spørgsmål til projektet, er du meget velkommen til at sende en mail til trafik@frederiksberg.dk. Skriv Kristian Zahrtmanns Plads i emnefeltet.

    Tak for din opmærksomhed og interesse for projektet.

    Vi graver ca. 3.700 m3 regnvandskassetter ned under asfalten til at tilbageholde regnvand under større regnhændelser som skybrud. Ovenpå anlægges et parkeringsbånd på hver side af vejen med udstigningsarealer og plantebede med 68 træer. Derved forbedres trafiksikkerheden for cyklister, som også får en mere regulær cykelsti på 2,5 meters bredde. Desuden etableres fremskudte busperroner med læskærme. Der nedlægges 30 bilparkeringspladser i forbindelse med projektet.

    Tidsplan for anlæg

    Det samlede anlægsarbejde foregår fra august 2024 til december 2025.

    Etaperne udføres efter denne tidsplan:

    • Etape 1 (Sydlige side, kommunegrænsen - Sønderjyllands Allé): afsluttet
    • Etape 2 (Sydlige side, Sønderjyllands Allé - Glahns Allé): afsluttet
    • Etape 3 (Sydlige side, Glahns Allé – Dalgas Boulevard): afsluttet
    • Etape 4 (Nordlige side, Glahns Allé – Dalgas Boulevard): maj – juli 2025
    • Etape 5 (Nordlige side, Sønderjyllands Allé - Glahns Allé): juli – september 2025
    • Etape 6 (Nordlige side, kommunegrænsen - Sønderjyllands Allé): september – december 2025
    • Slidlag (det øverste glatte lag asfalt) udlægges på kørebane og cykelsti i sommeren 2026.

    Bemærk, at tidsplanen ved et anlægsprojekt kan rykke sig ved uforudseelige hændelser.

    Trafik og miljø

    Under etape 4 til 6 er de strækninger, hvor der arbejdes på, ensrettet i vestlig retning for bil- og bustrafik.

    Bus 19 i retning mod centrum kører en omvej langs Finsensvej og kører først ind på Peter Bangs Vej efter Dalgas Boulevard frem til september 2025.

    Cyklister og gående kan derfor som udgangspunkt færdes på langs af Peter Bangs Vej, men ikke på tværs af arbejdsområderne.

    Arbejderne vil beklageligvis medføre støj, især under opbrydning og udgravning. Adgang til alle ejendomme opretholdes, og hvis der er behov for midlertidigt at lukke en overkørsel til en gård, vil det blive varslet af entreprenøren.

    Projektet

    Projektforslaget for klimatilpasningsprojekt på Peter Bangs Vej Vest blev godkendt i Kommunalbestyrelsen den 13. november 2023. Du kan se sagen og planen for projektet under pkt. 209 her: Kommunalbestyrelsen 2022-25 - Kommunalbestyrelsens mødesal.

    Spørgsmål til projektet

    Hvis du har spørgsmål til projektet, er du meget velkommen til at sende en mail til trafik@frederiksberg.dk. Skriv Peter Bangs Vej Vest i emnefeltet.

    Tak for din opmærksomhed og interesse for projektet.

    Projektet er en del af Frederiksberg Kommunes strategi for at øge byens robusthed over for klimaforandringer. Kloakken under Frederiksberg er dimensioneret i en tid hvor der var færre asfaltarealer, flisearealer og tagflader der afvandede til kloakken. Det betyder at kloakken i dage har svært ved at håndtere kraftige regnhændelser. Det kan opleves ved at regnvand ikke kan transporteres hurtigt væk nok fra overfladen og at kloakvand i nogle tilfælde presses op af kælderafløb og lavtliggende kloakdæksler. Som følge af klimaforandringerne vil antallet og intensiteten af kraftige nedbørshændelser stige, og problemet med oversvømmede veje og kældere vil vokse.

    Projektet på Segelckesvej er et transport projekt. Formålet med projektet er at transportere regnvand som falder på Segelckesvej til Skybrudstunnellen under Dalgas Boulevard. Konkret skal regnvandet samles op via regnvandsriste i krydset Lacourvej/Segelsckesvej. Ristene er forbundet til skybrudstunnellen via en regnvandsledning.

    Konkret skal der i projektet lukkes 4 vejbrønde på Segelckevej, så regnvandet herfra løber på vejoverfladen mod Lacourvej.

    På Lacourvej etableres der regnvandsbrønde med stor kapacitet, så de kan opfange alt regnvand fra Segelckes og lede det mod skybrudstunnellen under Dalgas Boulevard.

    Tidsplan for anlæg

    Det samlede anlægsarbejde foregår i løbet af foråret 26.

    Bemærk at tidsplanen ved et anlægsprojekt kan rykke sig ved uforudseelige hændelser.

    Trafik og miljø

    Ændringer i adgangsforhold, parkering og trafik:

    Projektet kommer ikke til at ændre på Segelckesvej fysiske indretning eller funktion.

    Midlertidige gener:

    Under arbejdet må fremkommeligheden for biler forventes at blive reduceret på grund af afspærringer, både på Segelckesvej og Lacour vej.  

    Arbejdet udføres på hverdage i tidsrummet 07.00 – 18.00.

    Projektet

    Projektforslaget for Segelsckesvej forventes at blive behandlet i Miljø- og Trafikudvalget sidst på året 2025.

    Spørgsmål til projektet

    Hvis du har spørgsmål til projektet, er du meget velkommen til at sende en mail til trafik@frederiksberg.dk. Skriv Segelsckesvej i emnefeltet.

    Tak for din opmærksomhed og interesse for projektet.

    Projektet er en del af Frederiksberg Kommunes strategi for at øge byens robusthed over for klimaforandringer. Kloakken under Frederiksberg er dimensioneret i en tid hvor der var færre asfaltarealer, flisearelaer og tagflader der afvandede til kloakken. Det betyder at kloakken i dage har svært ved at håndtere kraftige regnhændelser. Det kan opleves ved at regnvand ikke kan transporteres hurtigt væk nok fra over-fladen og at kloakvand i nogle tilfælde presses op af kælderafløb og lavtliggende kloakdæksler. Som følge af klimaforandringerne vil antallet og intensiteten af kraftige nedbørshændelser stige, og problemet med oversvømmede veje og kældere vil vokse.

    Formålet med projektet er at bremse regnvandet før det løber i kloakken, således at kloakken kan håndtere de store regnmængder.

    Konkret skal projektet etablere et forsinkelsesanlæg under asfalten på Tesdorpfsvej, på strækningen imel-lem Stockflethsvej og Godthåbsvej. Anlægget på Tesdorpfsvej tjener to konkrete formål. Det er både med til at klimasikre Frederiksberg generelt, samtidigt med at det reducerer aktuelle udfordringer på Godt-håbsvej imellem Drosselvej og Solsortevej. Her er der en lokal lavning i terrænet som gør, at kældrene i området har en høj risiko for at blive oversvømmet af det opstuvende kloakvand. Dette forekom så sent som to gange i løbet af sensommeren 2024. 

    Parralelt med Kommunens projekt, er Frederiksberg forsyning ved at planlægge etableringen af en regnvandsledning under Tesdorpfsvej imellem Stocflethsvej og Nyelandsvej. Ledningen skal transportere regnvand fra Denne del af Tesdorpfsvej til skybrudstunnellen ved femte juni plads. Udførslen af de to projekter , kommunens og forsyningens, koordineres så de udføres i forlængelse af hinanden. 

    Tidsplan for anlæg 

    Det samlede anlægsarbejde foregår fra efteråret 2025 til sommeren 2026
    Bemærk, at tidsplanen ved et anlægsprojekt kan rykke sig ved uforudseelige hændelser.

    Trafik og miljø

    • Projektet vil, når det er gennemført ikke ændre på Tesdorpfsvej udformning eller antallet af p-pladser.
    • Midlertidige gener . Forsinkelsesanlægget vil blive etableret i vejarealet på begge sider af midter-rabatten. Arbejdet vil optage så meget plads, at det vil kræve en midlertidig omlægning af trafikken. Arbejdet vil derfor blive etapeinddelt således at omlægningen kun berører en færdselsret-ning på Tesdorpfsvej ad gangen.
    • Der kan dagligt forekomme anlægsarbejde i tidsrummet 07.00 – 18.00. 

    Projektet

    Projektforslaget for Tesdorpfsvej blev godkendt i Miljø- og Trafikudvalget den 31.03.2025. Du kan se sagen og planen for projektet under pkt. 50.

    Spørgsmål til projektet 

    Hvis du har spørgsmål til projektet, er du meget velkommen til at sende en mail til trafik@frederiksberg.dk.  Skriv Tesdorpfsvej i emnefeltet. 

    Tak for din opmærksomhed og interesse for projektet. 

    Klimatilpasningsprojekt i Aksel Møllers Have

    Området ved Aksel Møllers Have er et af kommunens fokusområder ved skybrud og en vigtig del af den fremtidige klimatilpasning på Frederiksberg. Derfor planlægges et anlæg til forsinkelse af regnvand i Aksel Møllers Have.

    Anlægget skal kunne modtage og tilbageholde regnvand lokalt i haven, både regnvand der lander i haven men også regnvand fra nogle af de omliggende veje. Derved ender vandet ikke direkte i kloakken og anlægget vil bidrage til at aflaste kloaksystemet og dermed reducere risikoen for oversvømmelser i området.

    Det forventes, at anlægget til forsinkelse i Aksel Møllers Have etableres som en kombination af et areal på terræn hvor regnvand fra haven forsinkes og tilbageholdes, samt en løsning under terræn hvor vand fra veje og tage ledes til og forsinkes i et stort underjordisk magasin.

    Tanker om kommende løsning

    I forbindelse med planlægningen og udviklingen af klimatilpasningsprojektet i Aksel Møllers Have er der mulighed for at forbedre den rekreative oplevelse i haven, indtænke mere bynatur, biodiversitet mv.

    Nogle af de tanker og idéer der er ift. den kommende løsning er:

    • At den store græsplæne får en landskabelig bearbejdning, hvor terrænet i den ene ende sænkes 0,5 m. Dette gøres over en stor strækning, så græsplænen stadig kan bruges som i dag. Ved at sænke arealet i den ene ende, dannes et plateau ved Metronomen, som kan fungere som scene til koncerter og udendørs arrangementer. Bag scenen kan plantes træer og blomstrende bunddække, som indrammer plænen og skaber et smukt udsyn fra både haven og Metronomens store vinduer. En lav bueformet mur markerer scenens kant og fungerer som uformelt siddemøbel.
    • Forbedring af beplantning i området omkring den eksisterende hundegård.
    • At give det trekantformede rum vest for Metronomen en ny funktion fx som have med mindre plantebede.
    • At området helt tæt op ad Metronomen kan forbedres med beplantning og ophold.

    Et vigtigt fokus i projektet er at bevare den eksisterende tilgængelighed i haven så der sikres god adgang for alle, fx kørestolsbrugere, leverandører ved større arrangementer m.fl.

    Tidsplan

    Projektet i Aksel Møllers Have er på et tidligt stadie. Det forventes, at der vil ligge et projektforslag for Aksel Møllers Have i starten af 2026 og at anlæg vil kunne startes op i efteråret 2026 og vil foregå indtil foråret 2027. 

    Spørgsmål til projektet

    Hvis du har spørgsmål til projektet, er du meget velkommen til at sende en mail til trafik@frederiksberg.dk. Skriv Aksel Møllers Have i emnefeltet. Tak for din opmærksomhed og interesse for projektet.

    Projektet etableres i den vestlige del af Solbjerg Parkkirkegård i det område, der er udlagt til parkareal i udviklingsplanen for kirkegården. Projektet er primært et klimatilpasningsprojekt, som har til formål at tilbageholde og forsinke vand ved kraftige regnhændelser, inden vandet ledes til kloak.

    Når anlægget på Solbjerg Parkkirkegård er færdiganlagt, vil det kunne tilbageholde ca. 6.000 m3 vand.

    I projektet gøres der brug af to løsninger for at forsinke vandet. Den ene er en overfladeløsning, som håndterer det vand, der lander på selve kirkegården. Den anden er en underjordisk løsning, som er med til at forsinke vand nordfra via Den Grønne Sti. Projektet på Den Grønne Sti er under projektering.

    Der er i udarbejdelsen af løsningerne taget udgangspunkt i udviklingsplanen for kirkegården. Læs mere om udviklingsplanen her.

    Ved begge løsninger har der været fokus på, at håndteringen af vandet nænsomt indarbejdes i den eksisterende kirkegård med respekt for kirkegårdens egenart og primære funktion som begravelsesplads.

    Tidsplan for anlæg

    Det samlede anlægsarbejde gennemføres i otte etaper og foregår fra august 2025 til august 2027.

    Projektområdet strækker sig fra den tværgående Thuja Allé i vest, inkl. servicevejen, der løber i kanten af kirkegården.

    Hele det vestlige område af kirkegården inkl. servicevejen vil blive påvirket af anlægsarbejdet. Der vil derfor være begrænset adgang til denne del af kirkegården i anlægsperioden. Vi forsøger, at give adgang til så stor en del af området som muligt under anlægsarbejdet.

    Yderligere detaljering af etaperne, vil fremgå af skiltning i forbindelse med byggepladsen på stedet.

    Bemærk, at tidsplanen ved et anlægsprojekt kan rykke sig ved uforudseelige hændelser.

    Trafik og miljø

    Kørsel i forbindelse med anlægsarbejdet vil primært ske ad servicevejen fra Roskilevej. Det betyder at servicevejen ikke kan bruges som gennemkørsel for besøgende til kirkegården. I stedet skal besøgende bruge indgangen fra Søndre Fasanvej, både til ind- og udkørsel.

    Projektet

    Projektforslaget for klimatilpasningsprojekt på Solbjerg Parkkirkegård blev godkendt i Miljø- og Trafikudvalget den 12. august 2024. Du kan se sagen og planen for projektet under pkt. 101 her.

    Spørgsmål til projektet

    Hvis du har spørgsmål til projektet, er du meget velkommen til at sende en mail til trafik@frederiksberg.dk. Skriv ’Klimatilpasningsprojekt på Solbjerg Parkkirkegård’ i emnefeltet.

    Tak for din opmærksomhed og interesse for projektet.

    Projektet skal opsamle og forsinke det regnvand som falder i området, inden det ledes til kloakken. 

    I projektet arbejdes der på de tre veje, Fuglebakkevej, Drosselvej og Solsortvej. Her skal der etableres underjordiske regnvandsmagasiner, som skal benyttes til at opbevare det forsinkede regnvand, inden det ledes til kloak. Fra to af vejene ledes der vand til regnvandsmagasinerne i J.O. Krags Park, når magasinerne i vejene er fyldt.

    På Vagtelvej etableres to nye regnbede, som skal opsamle vand fra Vagtelvejs nordlige halvdel og lede det ind i J.O. Krags Park.

     

    Tidsplan for anlæg

    Det samlede anlægsarbejde foregår fra juni 2025 til februar 2026.

    Etaperne udføres efter denne tidsplan:

     

    Fuglebakkevej udføres i to etaper:

    • Etape 1A– Juni/juli 2025
    • Etape 1B – juli/august 2025

    Drosselvej udføres i en etape:

    • Etape 2A– august 2025/ medio oktober 2025

     

    Solsortvej i en etape:

    • Etape 3A– medio oktober 2025/ ultimo november 2025

     

    Vagtelvej udføres i to etaper

    • Etape 4A– ultimo november 2025/december 2025
    • Etape 4B – januar 2026

    De afsluttende asfaltarbejder på de tre veje, Fuglebakkevej, Drosselvej og Solsortvej, udføres samlet i foråret 2026.

    Bemærk, at tidsplanen ved et anlægsprojekt kan rykke sig ved uforudseelige hændelser.

    Trafik og miljø

    Der arbejdes på en vej ad gangen. Når der arbejdes på de tre veje Fuglebakkevej, Drosselvej og Solsortvej vil de være spærret for gennemkørsel, ligesom der vil være begrænsede parkeringsmuligheder på de tre veje, når der arbejdes på dem.

    Når der arbejdes på Vagtelvej, vil vejen være delvist afspærret i bestemte tidsrum. Der oplyses mere konkret om dette, umiddelbart inden opstart af etapen på Vagtelvej.

    Arbejderne vil beklageligvis medfører støj, særligt under opbrydning og udgravning. Anlægsarbejdet foregår i hverdagene i tidsrummet 07.00 – 18.00.

    Projektet

    Løsningsforslag for Klimatilpasningsprojekt i Fuglebakkekvarteret blev godkendt i Miljø- og Trafikudvalget den 23. september 2023. Du kan se sagen og planen for projektet under pkt. 156 her

    Spørgsmål til projektet

    Hvis du har spørgsmål til projektet, er du meget velkommen til at sende en mail til trafik@frederiksberg.dk. Skriv Klimatilpasning i Fuglebakkekvarteret i emnefeltet.

    Tak for din opmærksomhed og interesse for projektet.

    Her har vi anlagt klimatilpasningsprojekter:

    Kontakt

    Trafik og Byrum - Vej, Park og Miljø

    Frederiksberg Rådhus
    Smallegade 1
    2000 Frederiksberg

    Telefontid

    Mandag, onsdag og torsdag klokken 9-14
    Tirsdag klokken 10-14
    Fredag klokken 9-13

    Personlig henvendelse

    Kun efter forudgående aftale

    Telefon: 3821 4292